Steyr-daimler-puch

Steyr trucks

Steyr’s first truck was the Typ III, presented in 1920. Steyr built traditional bonneted trucks in the post war years, but in 1968 the distinctive cab over Steyr 90 series was introduced. This was followed by the 91 and the 92 series, built until MAN took over Steyr’s truck production in 1990. A version of the 92 series is still built as the 12M18/12S18 for a number of military users, and was also sold by Britain’s ERF as the ES-series. Some MAN trucks are still available with “Steyr” branding for the Austrian market.

Beginning in 1994, Steyr used MAN’s F2000 cab for the NSK series (Neue Schwere Klasse, or “new heavy class”), while the light and medium duty trucks were the NLK and NMK (Neue Leichte Klasse and Neue Mittlere Klasse), based on MAN’s similarly situated L2000 and M2000 ranges respectively. The NLK ranged from the 6S10 (6.5 tons, 102 PS) to the 11S23 (11 tons, 233 PS). The NMK range was from 12 tonners up to the three-axle 25S26. These cabins were referred to as “Typ 152” in Steyr’s internal parlance.

Gradual dissolution

In 1987, Steyr-Daimler-Puch AG began selling portions of its different production lines to form separate companies, which included Steyr Nutzfahrzeuge AG (SNF) (still based in Steyr) for truck manufacturing, Steyr Bus GmbH (in Vienna) for bus manufacturing, Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik AG (SFT) and the EUROSTAR joint venture in Graz-Liebenau for assembly of automobiles and, in 1990, Steyr Tractor (Steyr Landmaschinentechnik AG).

Puch 250 SGS 09

Other production lines were also spun off or sold outright to form independent companies, including Puch’s motorcycle division going to Piaggio and Steyr Mannlicher producing weapons. In 1990, the diesel engine division was spun off into Steyr Motorentechnik GmbH, which in 2001 became an independent company, renaming itself Steyr Motors GmbH. Steyr Landmaschinentechnik AG (Steyr Tractor) was sold to Case Corporation in 1996 and renamed Case Steyr Landmaschinentechnik (and is part of CNH since 1999).

Steyr 40 als Kleinbus

Automobile production remained with Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik (SFT) until Magna International acquired a majority holding, in 1998, and in 2001–2 SFT was absorbed fully by Magna, becoming Magna Steyr.

In 1998, the production of military vehicles was sold to an Austrian investor company, which named it Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH (SSF). In 2003, SSF was sold to the U.S. company General Dynamics, a defence equipment manufacturer.

Operating mechanism

This is accomplished by using the fixed piston formed by the outside of the barrel, inside a moving cylinder formed by the inside of the slide, gas pressure in the space between them opposing the rearward motion of the slide until the gas pressure has declined (at which point the bullet has left the muzzle) thereby allowing the slide to continue its rearward motion.

Thereafter the Steyr GB follows the conventional semiautomatic cycle: opening the breech; ejecting the empty cartridge case; stripping a new round from the magazine; loading a new cartridge; returning to battery (unless the magazine is empty).

Описание

Пистолет Steyr GB был разработан компанией Штайр-Манлихер АГ. Его первый прототип появился в 1974 году под обозначением Pi-18, а серийное производство окончательного варианта модели GB было начато в 1981 году и завершено в 1988 или 1989 году. Всего было выпущено, по разным данным, от 15 до 20 тысяч пистолетов GB.

Steyr GB представляет собой самозарядный пистолет, построенный по схеме немецкого инженера Барнитцке, разработанной в конце второй мировой войны в Германии. Steyr GB имеет свободный затвор с замедлением его открытия при помощи пороховых газов, отводимых через отверстие в стволе. Газовый тормоз образуется стволом и специальной камерой, смонтированной в передней части затвора. При выстреле, до момента выхода пули из ствола, пороховые газы давят изнутри на передний срез затвора, препятствуя его открытию. После вылета пули газы из тормозного цилиндра отводятся через ствол обратно наружу, и затвор открывается.

УСМ пистолета — двойного действия. На затворе слева расположен рычаг безопасного спуска курка, обычного неавтоматического предохранителя нет. Ударник имеет блокировку и освобождается только при полном нажатии на спусковой крючок.

Рамка и затвор пистолета выполнены из углеродистой стали и имеют специальное высокопрочное покрытие. Ствол имеет полигональную нарезку и хромированный канал. Ствол установлен в рамке неподвижно. Прицельные приспособления — нерегулируемые, со светящимися вставками в мушке и целике. Защелка магазина расположена позади спусковой скобы на левой стороне пистолета. У ранних образцов щечки рукоятки были выполнены из металла, у более поздних — из рифленого пластика.

Благодаря значитаельной общей массе и схеме с замедлением отката затвора Steyr GB имеет небольшую отдачу, что в сочетании с неподвижным стволом с полигональной нарезкой и высоким качеством изготовления давало высокую точность стрельбы.

Steyr GB участвовал, впрочем, безуспешно, в конкурсах на новый армейский пистолет для Австрии (выигран пистолетом Глок 17) и для США (выигран пистолетом Беретта 92). В некотором количестве поставлялся на экспорт для вооружения полиции, а также использовался рядом подразделений специального назначения, однако основная масса пистолетов была поставлена на гражданские рынки Европы и США

View the embedded image gallery online at:

История

Церковь Св. Михаэля на берегу Энса

Первое упоминание о Штайре относится к 980 году. В то время городом и всей долиной Энса владел род Траунгау. В 1056 году Отакар I Траунгау стал маркграфом Карантанской марки, которая вскоре, по названию родового города правящей династии, стала называться Штирией. После прекращения династии Траунгау в 1186 году. Штирия вместе со Штайром перешла во владение австрийских герцогов из дома Бабенбергов, а с 1278 году — Габсбургов. Альбрехт I в 1287 году даровал Штайру городское право. После раздела габсбургских земель в 1379 году Штайр перешёл к австрийской линии династии, что привело к его отделению от Штирии и включению в состав Австрийского герцогства (позднее — коронная земля Верхняя Австрия). В 1525 году в городе побывал Мартин Лютер, после чего Штайр стал одним из центров Реформации в австрийских землях. В XVI веке город сильно пострадал в ходе Тридцатилетней войны. В 1805 году здесь расположилась лагерем армия Наполеона.

В 1934 году Штайр стал одним из мест жестокого противостояния между партиями социал-демократов и христианских социалистов в ходе гражданской войны в Австрии, чей конфликт привёл к власти нацистов и облегчил последующий аншлюс Австрии в 1938 году. В годы Второй мировой войны в Штайре располагалось несколько заводов по производству вооружения и военной техники. Это привело к тому, что город подвергся массированной бомбардировке со стороны войск союзников. В мае 1945 года в Штайре состоялась встреча наступающих с востока частей Красной Армии и 761-го танкового батальона армии США. С по 1955 год город находился под оккупацией, причём он, как и Берлин, был разделён на две зоны — советскую и американскую. Граница проходила по реке Энс. В 1955 году Австрия была провозглашена нейтральной страной и оккупационные войска покинули Штайр.

В разное время в городе жили Франц Шуберт, Антон Брукнер. Учился Адольф Гитлер. В 2002 году город сильно пострадал от наводнения, однако к настоящему времени восстановительные работы уже завершились.

Reception

Steyr’s expectations of an Austrian military contract were upset with the victory of the Glock 17, which won military trials despite the novelty of its extensive employment of large high-strength polymer components, while the 1983 US military pistol competition, in which the Steyr GB competed, was won by the Beretta M92F. Consequently, Steyr decided to re-focus on the police and civilian market.

While much appreciated by users trained and familiar with the weapon, and well received by customers who understood the mechanism, which was intended to result in a robust, accurate, reliable, and functional weapon when used with standard military (full metal jacket) ammunition, the anticipated civilian sales remained low while major official (police) sales never materialized: between the American military’s selection of the Beretta 92F, coupled with European military and police forces’ selection of the competing SIG-Sauer (P226 full-size and P228 compact high-capacity pistols—the latter adopted by the US Army as the M11) led to a cessation of manufacture of the Steyr GB in 1988 after a total production of between 15,000 and 20,000 pistols—most of them commercial models.

937 of the military models were exported to the United States.

Author: Jeroen

In Dutch, my homelanguage:
Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte «Poli Myositis» (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby’s. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto’s trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren.
In English:
I’m Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it’s borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much.
In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It’s plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I’ve even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.
View all posts by Jeroen

Фото и описание

Штайр — город, расположенный в австрийской федеральной земле Верхняя Австрия в месте слияния рек Штайр и Энс. Штайр является третьим по величине городом Верхней Австрии, находится на высоте 310 метров над уровнем моря. Штайр расположен в предгорной местности, из-за сложного рельефа с большим количеством воды и холмов средняя годовая температура воздуха составляет всего 10° C.

Первое документальное упоминание о Штайре относится к 980 году, когда всей окружающей местностью владела семья Траунгау. В 1186 году Штайр, входящий в земли Штирии, перешел к герцогам Бабенбергам, а позже — к роду Габсбургов. Городские права Штайр получил по приказу Альбрехта I в 1287 году. С 1260 года в городе проводились суды инквизиции. Наиболее серьезные гонения происходили с 1391 по 1398 года под руководством инквизитора Петра Звикера. В 1397 году на кладбище еретиков сожгли от 80 до 100 человек.

Быстрый расцвет города в 14-м веке стимулировал приток ремесленников, в основном из Нюрнберга. В 1525 году состоялся визит Мартина Лютера в Штайр, после чего город превратился в один из главных центров Реформации.

29 августа 1727 года Штайр был разорен разрушительным пожаром, который уничтожил большую часть старого города.

В годы Второй мировой войны в городе функционировало несколько заводов по производству военной техники, по этой причине Штайр многократно подвергался бомбардировкам со стороны союзников. После окончания войны, также как и Берлин, Штайр был поделен между советскими и американскими войсками. Лишь в 1955 году город был полностью освобожден.

Штайр отметил свое 1000-летие в 1980 году, после проведения обширных восстановительных работ исторической архитектуры, что сделало его одним из наиболее хорошо сохранившихся старых городов Австрии. Штайр славится своим историческим центром, построенным вокруг Городской площади. Ратуша в стиле рококо с изящным шпилем была построена Йоханом Гайбергером. Приходская церковь была возведена в 1443 году, позднее перестроена в неоготическом стиле. Особый интерес представляют витражи и элементы декора XV века. И бывшая кладбищенская церковь Св. Маргариты 1430 года. Замок, расположенный в Старом городе, впервые упоминается документально еще в Х веке. После множества перестроек внешний вид здания сейчас выполнен в стиле барокко, а интерьер — рококо.

History

Austro Daimler Sascha

The company, initially known as Josef und Franz Werndl and Company was founded in 1864 as a rifle manufacturer. It grew rapidly during the First World War, by the end of which it employed 14,000 people. The company began producing bicycles in 1894, and Steyr automobiles after 1918. In September 1917 Steyr recruited Hans Ledwinka, now remembered as one of the great automobile engineers of the twentieth century, but then relatively unknown, to the position of “Chefkonstrukteur”, to lead the creation of their automobile manufacturing businessThe first Steyr car, the six cylinder Type II “12/40” appeared in 1920. It was heavy and well-built, if a little cumbersome; soon, however, it spawned sports versions with an impressive list of international achievements. The small but luxurious 1.5 L six Type XII of the late twenties won international motor press acclaim.

1939 Steyr 220 L

Logo of Steyr-Puch on the Pinzgauer

Logo of Steyr-Puch on the Puch 500

The company changed it name to Steyr-Werke AG in 1924. In 1934, Steyr merged with Austro-Daimler–Puch to form Steyr-Daimler-Puch. The range produced in these years mainly consisted of very modern designs, sporting partially or complete unit construction bodies in streamlined livery, from the one-litre Steyr 50 to the 2.3 L 220 “six”.

During World War II, when Austria was part of the Third Reich, Steyr-Daimler-Puch’s Generaldirektor Georg Meindl became one of the first German industrialists to suggest the use of slave labour from concentration camps to boost manpower at Steyr. The request was approved and prisoners were brought by guarded train from the Mauthausen-Gusen camp complex at Gusen 30 km distant. Later, on 5 January 1942 Meindl wrote a letter to SS Gruppenfürhrer Ernst Kaltenbrunner recommending a new ‘satellite’ prison camp be constructed to house prisoners nearer the Steyr factory complex, explaining how this would reduce the time and loss of prisoners in transit to and from work while also reducing security and transport overhead costs. This was approved and prisoners were used for facilities construction (bomb shelters, etc.), and to supplant manufacturing labor. This practice heretofore was not common at other larger German companies, though others followed suit including Mercedes-Benz and MAN. The vehicle range was for military use, including the Steyr RSO Raupenschlepper Ost with an air-cooled 3.5 L V8 engine designed by Ferdinand Porsche, who worked for the company at that time. War-time production there also included small arms, assault rifles, machine guns, and aircraft engines.

After the war, Steyr-Daimler-Puch built Diesel engined trucks and buses, small and heavy tractors and also resumed passenger car production. First, Steyr assembled the , then put their own engine in a Fiat 1400, renaming the car the “Steyr 2000”. From 1957 through to the early 1970s it produced the tiny Puch 500 under license from FIAT, again with an engine of Austrian design.

1939 Steyr 380 Cabrio

Most prominent, however, was its range of off-road cars, from the two-cylinder Haflinger and the 4 x 4 or 6 x 6 Pinzgauer, the Fiat Panda 4×4 (999cc) to the Mercedes-Puch G. SDP was the initial designer and manufacturer of these utility vehicles. The Haflinger was produced from 1959–1974, the Pinzgauer from 1971–2000, and the Puch G (also known as Mercedes G-Class) from 1979.

Haflinger produced by Steyr-Daimler-Puch.

The company produced a line of motorcycles and motor scooters marketed in the United States through Sears Roebuck including the SR 125 motorcycle which was delivered in a cardboard crate box to the customer’s home.The Austro-Daimler branch built heavy tractors and trucks for the imperial Austrian army (before 1915). The main Steyr civil agricultural tractor production started in 1947.

Pinzgauer

After the war Steyr-Daimler-Puch resumed manufacturing bicycles and mopeds, gradually establishing distributors in several countries to manage their sales. Steyr also made bicycles for sale for other retailers, most notably Sears. In the mid 1970s “Steyr-Daimler-Puch America” was incorporated in Connecticut to manage importation and distribution of bicycles and mopeds. Puch Austro-Daimler bicycles remained in production at Graz in Austria until the motorcycle and bicycle fabrication portions of the company there were sold in the mid 1987 to Piaggio & C. S.p.A. of Italy.

Arnim

Because of their extreme durability and toughness Steyr products won many enthusiastic friends around the world.

Автомобили Steyr-Puch

Автомобили с эмблемой «Пух» не выпускались до 1957 года, когда автомобильное производство концерна было перенесено в Грац, на завод фирмы Puch. Это был «Штейр-Пух 500», кузов автомобиля был копией Fiat Nuova 500, но двигатель был разработан сыном Фердинанда Порше — Ферри Порше. Это был 2-цилиндровый боксер объёмом в 500 кубов, при этом работал ровнее, чем фиатовский двигатель, и к тому же был, как считалось, более надёжным, хотя выдавал мощность всего 16 лошадиных сил. В 1959 году машину модернизировали, на неё стали ставить мягкий люк. Эти машины получили индекс D. Вариант DL, ко всему, прочему получил форсированный двигатель мощностью 20 лошадиных сил. Эти машины поставлялись не только в Германию, но и в Японию и в США, а в Финляндии продавались через дилеров фирмы Sisu. В 1959 году Эрих Ледвинка, сына Ганса, сконструировал полноприводный лёгкий автомобиль для нужд военных и полиции. Он имел объём двигателя в 640 кубов и 2 цилиндра и вскоре быстро обрёл популярность не только у полицейских и солдат, но и в гражданского населения в разных странах мира. Кроме открытого кузова можно было купить и автомобили с стеклопластиковой кабиной. В 1960 году на базе модели 500 появился кузов универсал — 700, Его двигатель был позаимствован у «Хафлингера» и имел мощность 20-25 лошадиных сил.

В 1961 году появился крупный внедорожник — «Пинзгауер», который имел, в отличие от «Хафлингера», имевшего задний двигатель, переднедвигательную компоновку; в зависимости от заказа машина могла иметь 2 (710, позже 716) или 3 (712, позже 718) моста. Двигатели сначала были бензиновыми объёмом 2,5 л, позже появились двигатели объёмом 2,7 л и мощностью от 85 до 105 сил. В основном эти машины поставлялись армии. Эту машину также разработал Эрих Ледвинка. Их выпуск прекратился в 2000 году. В 1962 году на рынок вышел обновлённый легковой автомобиль «Штайр-Пух 650». Двигатель был увеличен в объёме на 20 кубов, то есть до 660, а спортивные версии этой машины развивают имели мощность до 41 л.с., в то время как гражданский вариант имел всё те же 20 л.с. В 1966 году поляк Собеслав Засада получил чемпионский титул в группе G2 на международном чемпионате мира по ралли, выступая на Steyr-Puch 650 TR II. Последней малолитражкой фирмы стал «Штайр-Пух 126». Он имел кузов «Фиат 126», однако двигатель был 660-кубовый, известный ещё с модели 650. Машина имела мощность 25 лошадиных сил и выпускалась с 1973 по 1975 год.

Широкую известность получила всего одна машина, которую сконструировали инженеры Steyr-Daimler-Puch и которая до сих пор выпускается на заводах фирмы «Пух» в Граце, — Puch G, более известная как Меrcedes-Benz G-Klasse. Эту машину начали проектировать ещё в 1972 году по заказу иранского шаха, но вскоре предложили европейским армиям. Впервые готовую машину представили в 1979 году. Сегодня машины имеют в основном 3-лучевую эмблему, но ещё можно купить и Puch G, в том числе и с мощным двигателем фирмы «АМГ», однако только в Австрии и Швейцарии.

Компания Magna-Steyr

С 2001 года существует фирма MAGNA STEYR Fahrzeugtechnik AG & Co KG, которая продолжает выпускать легковые автомобили на заводах в городе Грац. Однако она уже давно не имеет на себе эмблемы Steyr-Puch. В разное время на мощностях завода выпускались такие машины, как VW Transporter T3 4×4, VW Golf Country, длиннобазовые Audi V8L, американские авто для европейского рынка: Jeep Grand Cherokee, Jeep Commander, Chrysler Voyager/Grand Voyager, Chrysler 300C, полноприводные «Мерседесы Е класса», кабриолеты «Сааб 9-3» предпоследнего поколения, хотя до этого их делали на «Валмет» в Финляндии. Немецкие «БМВ Х3» также изготавливались на заводах Puch. Ныне на заводе производятся автомобили Peugeot RCZ, Mini Countryman и Aston Martin Rapide.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector